Welke kredieten staan er geregistreerd?

Benieuwd of jij een kredietregistratie krijgt als je iets leent of koopt? Lees nu welke kredieten er wel én niet bij ons worden geregistreerd. Direct je kredietregistraties zien? 
Log in op je kredietoverzicht

Kredieten vanaf € 250 staan geregistreerd

Om te beginnen, staat je krediet pas bij ons geregistreerd vanaf € 250 en als deze langer dan 1 maand loopt. Bijvoorbeeld als je een telefoonabonnement hebt waarbij je je mobiele toestel financiert.

Heb je een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor de terugbetaling? Dan staat dit ook bij ons geregistreerd. 

Wat staat wel geregistreerd?

Adobestock 145741771

Hypotheek

Als je een hypotheek aanvraagt, kijkt de bank naar je kredietregistraties. Ontdek welke invloed dit heeft op je aanvraag en wanneer je hypotheek bij ons bekend is.

Adobestock 196732117

Kopen op afbetaling

Als je een telefoonabonnement afsluit met een toestel van meer dan € 250, wordt dit bij ons geregistreerd als een krediet. Lees hoe dit werkt.

Adobestock 525217705

Rood staan

Vanaf het moment dat je iets op afbetaling koopt van meer dan € 250, is dat bij ons bekend. Lees wat er precies staat geregistreerd.

Gettyimages 651423955

Autolease

Lease jij een auto? Dan staat jouw leasebedrag deels of volledig bij ons geregistreerd. Bekijk wat dit voor je betekent.

Adobestock 496711880

Schuldhulp

Als je schuldhulp krijgt, wordt dit bij ons gemeld. Heb je een saneringskrediet van meer dan € 250? Dan staan het bedrag en de looptijd bij je registratie.

Adobestock 303223441

Zakelijk krediet

Heb je een creditcard en is je kredietlimiet daarvan meer dan € 250?Dan staat dat bij ons geregistreerd. Lees wat dit inhoudt.

Wat staat niet geregistreerd?

Betalingsachterstand bij bepaalde instanties

Betalingsachterstanden bij de Belastingdienst, energieleveranciers, woningcorporaties en zorgverzekeraars registreren wij niet.

Studieschuld

Je studieschuld wordt niet bij ons geregistreerd.

Lening bij een bekende

Als je leent van vrienden, familie of kennissen, registreren wij dat niet.

Wat staat er in een kredietregistratie?

Wat er precies wordt geregistreerd verschilt per krediet, maar denk aan: 


  • Het kredietbedrag
  • De looptijd waarin je het krediet moet aflossen
  • Betalingsachterstanden
  • Terugbetaalde betalingsachterstanden
  • Andere bijzonderheden, bijvoorbeeld dat de bank je lening heeft opgeëist


Wat betekent een 
kredietregistratie voor jou?

Als je een nieuw krediet aanvraagt, kijkt de kredietaanbieder naar je inkomen en vaste lasten. Een onderdeel daarvan is het opvragen van je gegevens bij ons. Een registratie kan negatief zijn, maar kan je ook helpen.

Een positieve registratie draagt vaak bij aan het slagen van je aanvraag. Heb je weleens een betalingsachterstand gehad? Dat kan iedereen overkomen. Maar geen zorgen: het hoeft niet altijd veel invloed op je toekomst te hebben. Soms kun je met je kredietaanbieder namelijk alsnog afspraken maken over je lening. Als je deze nakomt, is er niets aan de hand.

Gewaarmerkt kredietoverzicht nodig?

Je kredietoverzicht online bekijken is gratis. Wil je liever een gewaarmerkt kredietoverzicht? Log in en bestel deze voor € 15,95.

Direct bestellen

Je vraagt je persoonlijke kredietoverzicht op door in te loggen bij mijnkredietregistratie.nl. Log je voor de eerste keer in? Dan moet je eerst een account aanmaken en jezelf identificeren. Daarvoor heb je iDIN nodig. Kan je geen account aanmaken omdat je bank geen iDIN ondersteunt? Vul dan het aanvraagformulier in en stuur dit met een kopie van je identiteitsbewijs naar ons op. Maak je burgerservicenummer en pasfoto onzichtbaar, want die hebben we niet nodig. Ons adres staat op het formulier. Zodra we je aanvraag hebben ontvangen en verwerkt, sturen we het kredietoverzicht per post naar je op.

In je kredietoverzicht vind je alle persoonlijke en zakelijke kredieten die bij Stichting BKR geregistreerd staan. Je ziet ook bijzonderheden die zich tijdens de looptijd van je kredieten hebben voorgedaan. Zie je geen kredieten in je overzicht? Dan heb je waarschijnlijk geen kredieten die bij ons geregistreerd moeten worden.

Lees meer

Je kredietoverzicht online bekijken is gratis. Zo kun je zelf je gegevens inzien en controleren. Wil je een gewaarmerkt kredietoverzicht? Dat is een gewaarmerkt overzicht van al je gegevens bij elkaar. Daarmee weet de partij waar je het overzicht voor nodig hebt zeker dat je gegevens uit het kredietregister komen. Log in bij mijnkredietregistratie.nl en bestel deze direct voor € 16,45. Na je bestelling ontvang je het overzicht binnen een paar dagen op het adres dat je hebt doorgegeven.

Je kredietaanbieder beoordeelt jouw kredietaanvraag. Dit doen wij niet. Je kredietregistratie heeft invloed op een kredietaanvraag, maar dat hoeft niet altijd negatief te zijn. Als je een nieuw krediet aanvraagt, dan kijkt een kredietaanbieder - zoals een bank of leasemaatschappij - onder meer naar je inkomen en vaste lasten. Een verplicht onderdeel daarvan is het opvragen van je gegevens bij ons. De kredietaanbieder wil graag dat jij een krediet krijgt dat bij jouw portemonnee past. Een positieve registratie kan dan in je voordeel werken. Heb je weleens een betalingsachterstand gehad? Dan is de bank misschien iets voorzichtiger met je verzoek. De kredietaanbieder heeft een acceptatiebeleid en besluit uiteindelijk of je een nieuwe lening krijgt of niet. De kredietaanbieder kan ook besluiten om jou een deel van het gevraagde bedrag te verstrekken.

Denk je dat er iets niet klopt aan je kredietregistratie? Neem dan contact op met de kredietaanbieder die daar verantwoordelijk voor is. Deze gaat dan na of de kredietregistratie terecht is en kan de registratie eventueel aanpassen of verwijderen. Is je kredietaanbieder het niet met je eens? Dan kun je akkoord gaan met de uitleg of besluiten om je verzoek voor te leggen aan Klachteninstituut Kifid. Dit is gratis en kan online gebeuren. Je kunt ook overwegen je verzoek aan BKR te richten.

Hallo! Ik ben Tess, de chatbot van Mijn Kredietregistratie. Wat kan ik voor je doen?

Stel je vraag aan Tess